Súčasná kresba v Košiciach

Autor: Gabriela Kisová | 19.4.2010 o 16:28 | (upravené 20.4.2010 o 12:34) Karma článku: 2,90 | Prečítané:  1209x

Keď si do Wikipédie zadáte pojem kresba, prečítate si toto: „Kresba je vizuálne umenie, ktoré je vytvárané množstvom kresebných pomôcok na dvojrozmerné médium. (...) Umelec, ktorý kreslí môže byť označený ako kreslič (návrhár)." Táto suchopárna definícia vám ale ani zďaleka nenaznačí, aký bohatý je register súčasnej kresby a ako v tomto médiu pracujú súčasní „kresliči" a „kresliarky". Aktuálna výstava vo Východoslovenskej galérii v Košiciach s názvom Nenápadné médium je práve projektom, ktorý mapuje rozličné polohy kresby u vybraných autorov a autoriek viacerých generácií. Jej kurátorka Mira Sikorová-Putišová zostavila výber, po zhliadnutí ktorého začnete pochybovať o prívlastku v názve výstavy.

Hartworkers, záber z inštalácie, VSG 2010Hartworkers, záber z inštalácie, VSG 2010Gabriela Kisová

Už úvod výstavy avizuje, že nejde o tradičný prehľad kresieb na papieri. Práca dvojice Hartworkers (Lucia Dovičáková a Jozef Tušan) je veľkorozmernou kresbou na stenu. Autori v nej zobrazili seba v rôznych konfliktných situáciách. Sčasti autobiografické dielo má byť posledným výstupom dvojice, ktorá pri práci očividne zažíva viac starostí ako radostí. Reflexia spoločnej umeleckej tvorby prebehla našťastie s nadsázkou a humorom a výsledok spoločných bojov stojí za to.

Autobiografický základ majú aj ďalšie práce na výstave. Vizuálny denník Svätopluka Mikytu z rokov 1999-2009 je priestorovou inštaláciou, do ktorej môže divák priamo vstúpiť a takpovediac prehrabávať sa v jeho autoportrétoch. Kresba je integrálnou súčasťou Mikytovej tvorby a táto práca ju ukazuje v procese ako malý súkromný archív. Virtuálny skicár (2010) Veroniky Rónaiovej je tiež inštaláciou, v ktorej autorka vo fragmentárnej podobe „preniesla" tvorivý chaos svojho ateliéru na galerijnú stenu. Jej príspevok obsahuje v koncentrovanej forme mnohé z kľúčových tém, okolo ktorých sa točí celá výstava: procesuálnosť, fragmentárnosť, koncepcia, priestorovosť, znakovosť, intermediálne presahy, pohyb a čas v súčasnej kresbe.

Práve posledné dva aspekty sú príznačné aj pre tvorbu nemeckej umelkyne Anny Tretter, ktorá je na výstave zastúpená konceptom s názvom From Košice to Žilina (2005-2007). Sediac vo vlaku s papierom na nohách sa autorka odovzdala do role pasívneho seizmografu, zaznamenávajúceho pohyby a rytmus ubiehajúcej cesty. Výstupom sú datované kresby a video. Hegel považoval kresbu za vrcholové umenie, pretože odhaľuje rukopis a genialitu autora. Postmoderný koncept Anny Tretter popierajúci vlastný rukopis je zasadený do opačného diskurzu, ktorý pochoval predstavu geniálneho tvorcu a nahradil ho autorom, strácajúcim kontrolu nad vlastnou tvorbou.

Okrem prác na papieri, plátne a textile (P. Kalmus, B. Sirka, V. Frešo, M. Blažo, J. Bartusz, V. Žáková), ďalších multimediálnych inštalácií (R. Čerevka, M. Murín), záznamov intervencií a konceptov (M. Lányi, M. Kvetan) sú obohatením výstavy animované videá Daniely Krajčovej a Mikuláša Podprockého. Na záver mi nedá nespomenúť náčrty Rudolfa Sikoru, takzvané „mindmaps", ktoré sú verejnosti prezentované po prvý raz. Pôsobivé skice pre inštalácie Sikorových retrospektívnych výstav v Prahe a Bratislave sú na jednej strane pracovnými verziami, ktoré vznikli rýchlym ťahom, no v ich dôslednosti dokumentujú autorovo konceptuálne myslenie v „kozmických" súvislostiach. Výstava ponúka zaujímavý prehľad aktuálnych podôb kresby a koketuje s posúvaním hraníc média, ktoré patrí do základnej výbavy každého umelca. Možno nenápadné, ale nenahraditeľné médium.

Výstava vo VSG v Košiciach potrvá do 3.5.2010

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Firma má v prenájme pozemky pred stanicou.

DOMOV

Ministra SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta, problémom sú stíhačky

Modernizáciu slovenského letectva chce minister odložiť.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.


Už ste čítali?